SAGAN OM MIG OCH THAILAND

Inte haft mycket tid över till min kära gamla dator den senaste tiden men nu sitter jag här hemma med en bit marabouchoklad bredvid mig och ett glas äppeljuice gjort på äpplen från mammas och pappas trädgård hemma i Sverige… Lyx va!

Tänkte berätta hur det kom sig att jag en dag för tre och ett halvt år sen kom till Ao Nang och varför jag stannade… och om hur livet i paradiset inte alltid är så idylliskt.

Det var inte min egentliga plan att flytta hit faktiskt. Min kära vän Stella bodde här i Ao Nang med sin lilla familj och jag var ju tvungen att hälsa på dem. Egentligen ville jag inte alls åka till Thailand eftersom på den tiden var jag en unik människa som aldrig varit i Thailand…
Men så reste jag och min vapendragare Emmy runt lite här i Asien innan hon skulle hem och göra lumpen (som jag också ville göra, hade mönstrat men fått nej eftersom jag har astma).
rme1 rme2 rme3Sööööta jag vet.

Hur som helst så for Emmy hem till kalla Sverige och lämnade mig ensam en tidig morgon i Phuket och jag styrde kosan mot Ao Nang. Trivdes som fisken i vattnet, hade ingen biljett hem till Sverige och blev övertalad att stanna.
Tänkte stanna tills pengarna tog slut. Men så fick jag jobb.
somsom1Och allt flöt på tills jag en vacker dag fick mucho mucho problemo med farbror polisen och jag slutade jobba olagligt eftersom jag inte ville bli hängd i ett smutsigt fängelse i Thailand.

Dock kunde jag inte fara hem till Sverige just då för jag hade ju träffat en kille som jag hade börjat tycka ganska mycket om. Så jag stannade kvar ändå och levde snålt som en liten bäver.
som2I juni 2010 fick jag jobb i Norge och åkte dit och hade typ den värsta sommaren i mitt liv. Jobbade nästan inget alls och var så ledsen att jag bara ville ligga under mitt täcke och gråta hela tiden. Saknade mamma och pappa, min bror, mina kompisar, mitt hem och kanske mest av allt den där JÄKLA killen som jag träffat.
som5Midnattssolen i Norge.

Åkte tillbaka till Thailand i augusti och fortsatte att leva fattigt eftersom jag inte hade något jobb men det var ju här jag ville bo. Att åka tillbaka till Sverige och ge upp det här underbara landet och min fina pojkvän gick absolut inte och jag var ofta väldigt ledsen och orolig över mitt liv. Över att om jag ville bo här så skulle mitt liv fortsätta såhär…

Sommaren 2011 fick jag jobb i Sverige och det var med ett leende på läpparna (och lite småtårar i ögonen) som jag lämnade Thailand för att åka och jobba hela sommaren och tjäna lite pengar för första gången på väldigt länge. Träffa lite kompisar, ha lite skoj.
som6som7Se lite av Stockholm hann jag också med.

Efter sommaren åkte jag tillbaka till Thailand, till mitt hem och min man och så levde vi lyckliga i alla våra dagar……..

……….

….

Nej men jag fick jobb, började plugga thai och nya bekymmer uppstod. Hihi. Fniss fniss.

OCH MER KOMMER DET ATT BLI!

Men det kommer ni ju få läsa om ju mer tiden går.

Frågor på det?

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till SAGAN OM MIG OCH THAILAND

  1. Maria skriver:

    En fråga 🙂

    Har du alltså work permit nu? Eller visa från studierna?

  2. Amanda skriver:

    skulle vilja testa bo i Thailand en längre tid, då jag trivs mer där än i Sverige. Rekommenderar du att man ska plugga då eller försöka få jobb(svårt med arbetstillstånd) ? med plugga menar jag antingen läsa på distans, kurs i thailändska eller läsa en internationell kurs på något universitet.

    • Bästa är väl att försöka få arbetstillstånd men det kan va svårt. Plugga ngt i Thailand är bra för då kan man få bra ed-visa! Men då får man ändå inte jobba…

  3. Ann skriver:

    Har du märkt av några speciella Kulturkrockar mellan dig och Ri? Skulle varit roligt med lite små inlägg om vad som är annorlunda mellan Sverige och Thailand.
    Tack för en super bra blogg när man sitter och deppar i ett vintrigt Sverige! 🙂

  4. Matilda skriver:

    Vad är det du jobbar som i Thailand? 🙂

  5. A skriver:

    Har hört att det är väldigt svårt att få jobb i Thailand. Just nu är jag väldigt sugen på att leva utomlands, trött på Sverige. Och just nu är det Thailand som jag vill bo i (har varit där ca 10 gånger). Vad är det enklaste sättet att få stanna där länge, hitta jobb osv. Någon speciell utbildning de främst söker? Jag börjar snart första året på gymnasiet, så kan välja bland alla utbildningar. Hade jätte gärna velat veta om det går för mig att leva där (eller om jag ska ändra planer för framtiden) , eller du kanske bara hade tur med allt.

    Tack för en jätte bra och rolig blogg! 🙂

    • Jo det kan vara väldigt svårt att få jobb. Det bästa är väl att studera turism, språk och eget företagande skulle jag tro. Eller att bli lärare. Man tjänar bra som engelskalärare men då måste man ha en bachelors degree alltså plugga på universitet eller så. Men det spelar ingen roll vilken sorts bachelor degree man har om jag har fattat rätt:))

      Lycka till! Och tack själv:)))

  6. Elin Palm skriver:

    Hej Frida! Läste din historia och låter nästan likadan som jag själv.. Har bott i Thailand , Phuket sen 3 år med min thai man! Riktigt kul och se en till svensk tjej som fallit för en thai hahah:)
    Är inte medlem här dock men skulle gärna prata mer med dig och se hur du har de! Är mest på Facebook.

  7. William Persson skriver:

    Hej Frida! Jag och min vän kom hem från Thailand i onsdags förra veckan och insåg att vi måste tillbaka en längre tid och jobba samtidigt! Förstår att du får många av dessa frågor men om du känner att du vill och givetvis har tid att kontakta mig så skulle det betyda världen!
    Kap Koon Kap!
    William

  8. William Persson skriver:

    P.S. Tack för en underbar blogg!

Kommentera

