KRABI IMMIGRATION

2013-04-09 09.24.35Dagens underbara outfit i otrolig värme. Alltid skönt att vara påklädd. Hade även på mig converse och långa välmålade ögonfransar och rosiga kinder…. Min lärare sa att jag var så läcker.

Bra.

Det var meningen.

För när jag vaknade på morgonen så upptäckte jag att jag visst hade glömt bort att åka till immigration den 1 april och göra min 90 day report. Blev lite orolig.
Kom till skolan och där sa de att jag skulle vara tvungen att betala 500B per dag som jag hade missat, alltså 4000B. Jag hade ju fått för mig att jag skulle till immigration den 16 april eftersom det är då mitt visum går ut. Så för att förlänga mitt visum och skaffa multiple entry (så att jag kan åka till Sverige utan att bli av med mitt visum) skulle jag behöva betala 3900B + 4000B i böter.

Blev så nervös att jag var tvungen att åka till Vogue, ett shoppingcenter, och bajsa.

Men eftersom jag var så söt och fin samt väntade så tålmodigt i en och en halv timme med ett stort leende och rak rygg så behövde jag inte betala någon böter!!!!
Sen kostade visumet 2900B.

Jag betalade alltså 5000B mindre än vad jag hade väntat mig plus att jag fick kopiera mitt pass helt gratis.

Tänk på det alla små farangisar där ute. Om ni ska till exempelvis immigration, KLÄ ER PROPERT! Ifrågasätt ingenting, var artig och be om ursäkt även om ni inte tycker att ni har fel.
Jag studerade alla andra familjer där noga som jag brukar. De var högljudda, hade shorts, linnen och flipflops på sig och ifrågasatte mycket av vad de som jobbar där gjorde. De fick inga trevliga blickar eller leenden kan jag lova.

Bara ett litet tips.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till KRABI IMMIGRATION

  1. Helt rätt!! Har alltid fått höra att man ska vara välklädd på thailändska myndigheter(överallt i Världen funkar nog det rådet) och även jag har sett min fare share av turister med minimal klädsel och flipflops.. 😉 Såg en Svensk tjej med jeanshorts och bikini som bad dom att snabba på för att hon skulle på Fullmoon en gång.. bra underhållning! 🙂 Fast som du skrev i ett annat inlägg så finns det fler tillfällen i Thailand där man bör tänka på sin klädsel.. restauranger, mataffärer, thai hem och helt allmänt kanske 😉

  2. Karin L skriver:

    Och jag var där igår eftersom mitt visum behöver förlängas den 15/4 och då är det ju songkran-helgdag = stängt! Men de ville inte ha mig där igår. Jag skulle komma tillbaka på torsdag, men då är jag ute på landet i djungeln, så det går inte. Så jag måste dit idag istället. Vad är skillnanden mellan tisdag och onsdag???? OBS! Var rätt propert klädd.

Kommentera

