fick en liten fråga

fråga

 

Började att svara på den här frågan i kommentarsfältet men det blev så långt och så tänkte jag, vem går in där och läser? Kanske någon annan som funtar också?!?!?!

SÅ! Svaret är att efter att ha varit i Thailand i typ två år så tyckte jag att det var dags för mig att ta tag i språket på allvar, jag hade ju lärt mig en del så jag kunde ju ”prata” lite. Tyckte jag. Ri försökte dock tala om för mig att jag använde fel toner hela tiden och jag hörde ingen skillnad på något och tänkte att bara jag lär mig läsa så kommer jag kunna prata och förstå mycket bättre.

Ri försökte lära mig alfabetet och typ att stava mitt namn men… mer än så blev det inte pga noll tålamod. Har märkt det på de flesta thaiar jag känner att de JÄTTEGÄRNA vill hjälpa till med läxor och grejer men de hjälper inte riktigt, de gör det åt en. Dessutom är det så mycket regler och undantag och konstigheter som thaiarna själva inte har någon aning om hur man förklarar, precis som att jag inte har en aning om när man i svenskan ska säga ”en” eller ”ett”. Det finns ju där automatiskt hos mig.

Så jag sökte och hittade en skola och började plugga, lärde mig läsa och skriva och uttala tonerna rätt, insåg att typ de flesta ord jag kunde sen innan hade jag uttalat HELT fel pga tonläget och att jag läst på internet med engelska bokstäver.

Idag KAN jag prata och skulle överleva och kunna göra mig förstådd i en liten by där ingen kan engelska men jag är rätt så bekväm så jag pratar nästan alltid engelska med de som kan. Försöker prata så mycket thai som möjligt men det är svårt när det är så lätt att prata engelska men jag jobbar på det! Har som regel att ALDRIG skriva på engelska när jag och Ri chattar, nästa steg är väl att sluta prata engelska också….

Det här inlägget postades i Thai-plugg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till fick en liten fråga

  1. Karin L skriver:

    Sen är du ju så för att få ett visum att stanna en längre tid i Thailand och man är under 50 år så måste man antingen ha education visa eller business visa! Det allra lättaste (för mig iaf) har ju då varit att ha education visa. Och alla ”education” i Thailand kostar pengar. Mycket pengar. Det är bara vi i Sverige som är så bortskämda med att utbildning inte ska kosta pengar. Så i thailand betalar man ganska mycket pengar för att gå i skolan och för att få visat som knyts till utbildningen!!! Ska man sen leva en längre tid i Thailand krävs ju även en försäkring. Så att leva i Thailand är allt annat än billigt! Men varmt och skönt 🙂

    • Nja det finns andra visum också om man är under 50. Men sant, det är inte så billigt att bo här speciellt inte om man får thai-lön och vill kunna hälsa på i Sverige en gång om året….

  2. Linnea skriver:

    Hade varit så kul att höra dig prata thai!! Du borde göra ett videoinlägg 😀

  3. Victoria skriver:

    Men hur funkar det med jobb och sånt? För du har ju arbete i Thailand verkar det som, fick du ansöka om ett arbetstillstånd för att få kunna arbeta? Är själv sugen på att flytta till Thailand under en period, så jag är lite nyfiken på hur du har gått tillväga med allt för att kunna leva och försörja sig i Thailand.

    • Japp jag har non immigrant b visa, som är det visum man ska ha för att få jobba och sen behöver man arbetstillstånd. Men det är lite bakvänt, först skaffar man jobb och sen hjälper de en med att fixa visum och arbetstillstånd.

      Jag har gjort det enklaste, åkt till Sverige och jobbat under sommaren för att där tjänar man riktiga pengar som man kan leva på länge i Thailand om man är smart, när man jobbar här med thailön så är det sjuuukt dyrt att åka till Sverige bara på semester. Så jag har sparat pengar, levt snålt, jobbat i Sverige och sen hoppats på det bästa att jag en vacker dag ska kunna få ett välbetalt jobb!

  4. Madeleine skriver:

    Hej!

    Tack för det långa svaret =)

    Jag funderar nämligen på att plugga thai (och är ute efter visat) och det verkar ju helt klart vara värt det! Jag bodde ihop med en thai i 4 år men kan ändå inte skriva eller läsa och säger garanterat fortfarande hund om häst typ ;-). Plus att jag skickade mitt pass för stämpling under alla år men känns ju inte så kul den dagen man blir påkommen, bättre med ed-visa.

    Lycka till på nya jobbet!

    • Åh nej, gör inte det! En bekant till mig åkte fast och det var inte kul!! Lätt värt att plugga bara för visumet, typ alla som gick i min klass första året gjorde det bara för att få uppehållstillstånd, de kom inte ens på lektionerna och lärarna bryr sig inte… Kan ju dock vara smart att gå på lektionerna och lära sig om man ändå ska vara i Thailand och har betalat rätt mycket pengar för det.

      Tack tack!

Kommentera

