blähhh

bild235BAHHH ibland finns det inget värre än att bo i Thailand. Det är så mycket grejer som ska fixas med som man inte behöver tänka på om man har lyxen att vara medborgare i landet man bosatt sig i. Varför kunde jag inte nöja mig med Sverige?

Juste…. kylan… mörkret…… slask… knuffar på bussen…. arga människor… ångesten!!

Hur som. Kollar på försäkringar och vill slita av mig håret. Är det inte sjukt att typ tre månadslöner per år går åt till en försäkring som jag bara betalar och betalar på? Som alltid är omöjlig att byta eftersom jag inte är i Sverige tillräckligt ofta, de flesta vill att man ska ha deras försäkringar redan när man åker från Sverige. Sen är det en självrisk på dem som är så hög att jag aldrig lyckas komma upp i de summorna när jag väl blir sjuk eller skadad så jag betalar ändå allt själv. Det enda som är bra är ju att de täcker de RIKTIGA kostnaderna den dagen de behövs men sparar man sina pengar kanske man kan ha råd med det ändå?

Bläh. Så jäkla mycket pengar som ska betalas nu och jag har inga pengar alls. Måste rafsa av mina besparingar och lyckat nog så har min bankdosa försvunnit spårlöst?! Ska ringa Ri och se om den är hemma i Ao Nang……. om inte så är jag rätt körd eftersom jag inte heller kan ta ut pengar på mitt svenska kort pga Sverige suger.

Sen är det mitt lilla visum som går ut om tre veckor och jag ÄR SöNDERSTRESSAD pga det för jag har ingen aning om hur det ska gå att förlänga det eftersom Thailand är Thailand och i Thailand går inte saker fort även om det ibland behöver gå fort för att man inte ska stå där en vacker dag utan uppehållstillstånd och ingenstans att ta vägen.

Dessutom är det lördag idag. Klockan är efter tolv och jag har inte börjat med mitt extraarbete ännu och min plan var att bli klar idag för då kanske jag kan belöna mig med en resa till Chaweng och dricka lite öl. Har blivit lockad dit med en gratis utekväll och jag kan inte stanna i djungeln allt för länge………

PS. Har även lyckats med att bli tjock utan att gå upp i vikt. Alla mina för stora kläder passar helt plötsligt men jag väger exakt lika mycket som när kläderna inte passade…. hur konstigt som helst. OBS är inte muskler som omvandlats till fett. Jag vet detta eftersom jag aldrig haft några muskler att tala om.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till blähhh

  1. Tess skriver:

    Vad är det för försäkring du har? 😮 jag har Gouda, tror jag betalade 5000 kr för ett år.. Så himla tråkig sak att lägga så mycket pengar på men men !

    • Mm har mejlat med dem nu och de sa typ lite drygt fem tusen så det var ju billigare än vad jag hittat innan men jaa hatar att lägga pengar på sånt! Blir ju fem gånger så dyrt för oss som lever på baht!!

  2. Denice skriver:

    livet suger. flytta heeem 🙂

  3. Marcus skriver:

    Hej Frida. Tack för en skön blogg, du skriver mkt bra och roligt. Har du kollat på thai försäkringar istället? Går ju att få genom bankerna, kasikorn t.ex.

  4. ragthai skriver:

    Ta dykcert , efter det kan du teckna dig en försäkring via DAN. Den täcker typ allt o är den bä’sta på marknaden. Kostar ca 1000skr per år

Kommentera

