visarun

image

Here we goooo. Ibland känns det som att nån driver med oss om hur mycket problem man kan stöta på när det kommer till visum och uppehållstillstånd, alla tillstånd vi behöver ansöka om för att få vara tillsammans som en familj.

Vår plan var ju för att jag skulle slippa visarun: översätta familjebevis till thai vilket skulle ta 2 dagar, registrera äktenskap hos Ampur, åka till Trang och ta med byhövdingen (haha vettefasen vad det heter på svenska) till immigration som vittne till att vi är gifta och på så sätt förlänga mitt visum ett år = inga visaruns.

Vad som skedde:
Översättningen tog tre dagar. SEN skulle den SKICKAS VIA POST till Ao Nang… så istället för att få den i torsdags som väntat gav jag upp igår eftermiddag och ställde in planerna. Bestämde mig för en visarun idag. Kl fyra ringde de från Krabi Consultants och sa att översättningen kommit så snabba och effektiva barnfamiljen lyckas duscha, packa, amma bebis mätt, köra mormor till hotell och stänga ihop huset på mindre än en timme. Åkte för att hämta pappret. Dumjävlarna har stavat våra namn fel. Trots att jag textade tydligt hur man skriver Ris namn på thai. Ville gråta.
Bestämde mig ännu en gång för att det blir visarun idag så vi gick för att boka en sån till mig och äta lite middag. Vad sker? De har slutat med visaruns! Antagligen för att de inte vill att folk gör borderruns och på immigration sa de ju till oss att man kanske måste lämna landet 24h, det beror på vad de tycker vid gränsen.

Så nu sitter vi här i bilen alla tre på väg ner till gränsen, jag vågar inte åka utan Luna ifall jag måste stanna i Malaysia 24 timmar. Safear, Ri och Luna väntar i Thailand och om jag inte får komma tillbaka så får de komma till mig. Sån tur att Lunis farmor bor halvvägs så vi åkte till henne igår kväll och nu på morgonen fortsatte vi resan. Stannar hos farmor igen på vägen tillbaka så inte lillstackarn växer fast i bilen av allt bilåkande.

Håll tummarna för oss nu!

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till visarun

  1. Ingvar Bergh skriver:

    https://www.facebook.com/groups/1042642672413243/?fref=ts
    Sök medlemskap i gruppen och berätta om dina problem/ Ingvar

  2. Madelen skriver:

    Vet du om man fortfarande får flyga över gränsen och sen direkt tillbaka?
    HOPPAS verkligen det, för dom där borderrunsen (plural? 😉 är verkligen vidriga.
    Här på samui säljs de fortfarande iaf…

    • Det borde gå! Var inga som helst problem för mig att passera gränsen nu, känns som att de typ vill skrämmas. De var jättetrevliga trots att jag hade overstay 👌

  3. Madeleine skriver:

    Vad skönt 👍

    Måste bara tillägga att er lilla unge är bland det absolut sötaste jag sett, men det får ni väl höra varje dag antar jag ☺️

Kommentera

