så trött på det här

Kan någon snälla ställa en påse bajs uatnför Migrationsverket, tända eld på den och plinga på??? Och sen fortsätta med… typ alla myndigheter som finns.

Varför kan ingenting bara rulla på smidigt nån jävla gång. Saker som fått mig att vilja gråta idag:

1. Migrationsverket öppnar efter fyra dagars ledighet och jag har äntligen kommit på den smarta idén att skaffa skype credit så jag kan ringa dit men självklart är det upptaget HELA dagen

2. Jag läste på om vad som kan behövas för ”bevis” på att vi varit tillsammans så länge som vi har: skypemeddelanden från förr (borta pga uppdateringar i datorn), facebook-konversationer (kan man ladda ner och få skickade till den mailen som man har registrerat facebook med, en mail jag inte öppnat på fyra år som därför BLOCKATS OCH JAG KAN INTE FÅ TILLBAKA DEN) samt gamla hyreskontrakt med båda våra namn på… ehh… vi har bott ihop i sex år och skrev vårt första hyreskontrakt för tre månader sen. Endast hans namn såklart.

3. Jag har under påsken mailbombat Mig och får endast copy-paste svar tillbaka som inte svarar på mina frågor för fem öre

4. Gick och skulle klaga på vårt översatta vigselbevis och översättaren fattade inte vad jag snackade om. Ringde svenska konsulatet i Phuket och det visade sig att de på Ampur hittat på att vi skulle översätta det där pappret. 1500 baht för ingenting. Kuk. Fick istället veta att vi måste ta oss till Phuket – för att få nåt jäkla intyg – som sen ska upp till Ministry of Foreign Affairs – som vi sen kan gå med till Ampur och registrera vårt äktenskap – så vi sen kan försöka hitta en statligt anställd person som kan följa med oss till Immigration så jag kan förlänga mitt visum SÅ JAG FÅR VARA MED MIN MAN NÅN JÄVLA STANS *dunkar huvet i väggen*

5. Luna har sovit 15 minuter idag 😣

Dessutom är vi alla tre täckta av myggbett och jag nojjar över att Luna ska få Denguefeber, det är myrinvasion i det här huset varannan dag och toastolen läcker typ så det luktar avlopp i hela badrummet.

Men jag åt iaf khao man gai till frukost och lyckades få cha manao också… de blev så glada för min skull de som säljer den för det är typ alltid slut när jag kommer dit annars. Och Ri har varit ledig och Luna blev jätteglad när hon såg sin mormor på skype och sträckte ut armarna och ville gå till henne 😍

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till så trött på det här

  1. Louise skriver:

    Herregud. Hur länge har ni väntat nu? Och ni har inte hört något om intervju?
    Jag och Bank hade ju bara varit tillsammans 3 månader när vi sökte UT. Så vi hade inte så mycket ”bevis” men när han väl kallades till intervju 8 mån senare hade han med sig hyresavtal (som inte ens hade något namn) och lite bilder på oss och hans familj. Men de ville inte se någonting. Ert ärende är ju liksom solklart. Men ja, skönt att ha något att visa upp om de ber om det.

    • I drygt fem månader, nä har inte hört ett knyst om något. Oj, ja jag tänker ju att bara de tar sig an vårt ärende så borde det vara avgjort på nolltid för vi är ju om något ett äkta par… hehe. Ja men vi får väl visa upp vår bebis om de inte tror oss.

  2. Madde skriver:

    Du har väl ett helt bloggarkiv som bevis 😉

  3. Linda skriver:

    Du har hela din blogg som bevis, alla bilder på er tillsammans, bilder från förlossningen! Det räcker så kör upp det i deras tröga huvuden! Jag bli fan förbannad å era vägnar! Släppa in massa annat löst kriminellt pack i landet som går på bidrag hela livet kan dem göra hur lätt som helst medan en familj ska behöva kämpa såhär???!!
    Har det inte löst sig tills min pappa kommer hem från semestern så ska jag fan skicka han på dem å era vägnar om du vill? Han är grym på att jävlas tillbaka med idioter till myndigheter! ;-P

    • Haha! Ja jag hoppas vi kan få ett besöksvisum nu till sommaren så vi iaf kan få hänga i Sverige ett tag. Då kommer det nog kännas lättare att vänta resten av tiden i Thailand sen.

      • Linda skriver:

        Vi fick gå på den där intervjun i Bkk och sen lämnade vi kopior på mitt pass då jag träffat honom och kopior på hotellet jag bokat, då han bodde på sitt jobb och vi inte kunde bo tillsammans där. Lämnade även ca 10 olika bilder på oss tillsammans där dem såg att vi åkt på ”semester” ihop i Thailand på olika orter när han var ledig från sitt jobb.
        Lycka till! 🙂

  4. Maria skriver:

    Just nu skickar dom ut intervju mail till dom som sökte i slutet av oktober så ni får nog snart mail. Har du inga inrikesflygbiljetter med bådas namn på? Jag mailade tex Nok Air och dom tog fram alla våra tidigare resor och mailade mig. Ta en print Screen på när ni blev vän med varandra på Facebook, står när du söker på personens namn. Skriv själv en Confirmation att ni båda har bott på adressen xxx och be era tidigare hyresvärdar att skriva under. Har ni någon räkning tex Wifi med ert namn till den adressen, om ni inte har kvar kolla med tex true om dom kan plocka fram tidigare avtal? Din blogg borde vara ett bra bevis som ovan skriver, skriv ut några gamla inlägg där datum syns med bilder och gör till en PDF.

  5. Maria skriver:

    Är du utskriven ur Sverige? Om du inte är det och ev. får barnbidrag/föräldrapenning tänk på att du kan bli utskriven av Skatteverket de 6 åren du vart utomlands och bli återbetalningsskyldig allt. Bara en heads up om det ev skulle vara så.

    • Jag har inte fått några bidrag alls under tiden som jag bott här utan det var först när jag officiellt flyttade hem till Sverige och gick på föräldraledighet i september som jag började få föräldrapenning och sedan barnbidrag och jag har redan pratat med försäkringskassan om det och de säger att så länge man är borta kortare än 6 alt. 12 månader så är det inga problem.

  6. Concha skriver:

    Mig. frågade inte efter några (fysiska) bevis på vår relation när min man var på intervju. De frågade om var och när vi träffades och allmänna frågor om oss och var vi bott etc. under alla år. Så hade vi vigselbevis från Spanien och registrerat äktenskapet i Sverige (men ert äktenskap är väl reg. i Sverige redan?). Din blogg är ett uppenbart bevis, som borde räcka. Lycka till och hoppas att ni får tid för intervju snart!

    • Ja vårt äktenskap är bara registrerat i Sverige än så länge. Har din man fått uppehållstillstånd?
      Tack!!

      • Concha skriver:

        Ja, efter intervju tog det 1-2 månader, sen fick vi positivt besked. Detta var 2010 dock, så kanske är det längre handläggningstider nu. Han fick först 2 års uppehållstillstånd och när vi förlängde så fick han permanent. Dock tror jag att din man får permanent direkt eftersom ni har barn ihop.

      • Vad härligt för er! Ja just nu säger de typ 12-14 månaders väntetid så vi hoppas att han får permanent när man ska behöva vänta så himla länge!

Kommentera

