håll tummarna för oss nu

image

Min lunch när lillgrynet sover. Vi har lyckats få lite rutiner här igen när min mor åkt hem. Vi käkar frukost tillsammans, idag åt Luna en gurkstav (hon bantar) och sen duschar vi tillsammans.

image

Sen sydde vi ett par byxor till Luna och hon hjälpte mig att mäta men ändå la hon tyget fel så jag klippte åt fel håll… aja vad väntar man sig av en nybörjare.

Nu sussar hon och jag har precis bokat en flygbiljett upp till Bangkok så Ri flyger upp på måndag och ansöker om visum!! Jag och Luna stannar hemma för annars måste vi flyga åt båda håll och stanna över natten på hotell och Ri måste vara ledig extra länge från jobbet och yada yada. Sen tar han bussen hem och är borta mindre än ett dygn. Så allihopa håll tummarna att det går för i så fall kommer vi till Sverige i juni och stannar hela sommaren!!!!

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till håll tummarna för oss nu

  1. Sara skriver:

    Hej.
    Har precis snubblat in på din blogg av en händelse. Jag och min sambo planerar att åka till Thailand på semester med vårt ofödda ofödda barn i februari nästa år. Barnet kommer då att vara 5 månader. Kan du ge tips som gjort en sådan lång resa och dessutom bor där nu med en liten. Saker vi bör tänka på? Misstag som du gjort som vi bör undvika? Tack för en bra blogg.

    • Hej!
      Har ni varit i Thailand innan? Vart nånstans ska ni? Hur länge?
      Jag har ju aldrig flugit med en så ”stor” bebis men jag antar att sjal/sele skulle vara att rekommendera för flygresan.
      Om jag ska vara ärlig så skulle jag själv nog inte flyga till Thailand med en så liten bebis på semester, i februari brukar det börja bli väldigt varmt här och i Sverige är det väl ganska kallt så det blir väldigt stor temperaturskillnad och det är ju extra jobbigt för småttingar. Jag har hängt en del på stranden med min dotter men för det mesta blir jag bara stressad, det är varmt och sandigt och hon vill stoppa allt i munnen. Om det var JAG som skulle semestra skulle jag nog vänta några månader till, då blir det svalare här och bebis är lite äldre.
      MEN om ni ändå vill åka så är mina tips att alltid ha en halvfryst vattenflaska och tvättlappar med sig att badda bebis svettiga huvud med, ha paraply för att skydda mot solen, bo nånstans med aircon så ni kan ta siesta iaf mellan 13-16 då det är som absolut varmast, se till att bebis sover i myggnät, satsa hellre på nåt skönt att bära bebis i än barnvagn då jag tycker att det känns som att vagn blir så varmt och så kan det vara svårt att ta sig fram (beroende på vart ni är då), var beredda på att ALLA kommer peta på och bära er bebis, thaiar älskar bebisar och tar gärna ens unge och går iväg med den och visar upp för alla runt omkring. Annars… försök att inte nojja för mycket över denguefeber, farliga djur och värmeslag som jag gör! Nästan allt finns här som finns i Sverige till bebisar, medicin och blöjor (dock kostar de lika mycket som i Sverige). Eller ja juste, skötbord finns oftast ingenstans men nöden har ingen lag!
      Eftersom thaiar älskar bebisar är de också väldigt hjälpsamma och hjälper till att se till att bebis blir fläktad, underhållen, att man får amma var och när man vill osv.
      Blev ganska långt svar men vet inte om det hjälpte hehe. Fråga på mer annars så ska jag göra mitt bästa för att svara! Och ha en trevlig semester 🙂

      • Sara skriver:

        Tack för ditt långa svar! Jag har varit i Thailand fem eller sex ggr förut så känner mig rätt van där. Vi tänker att det är lättare att åka innan bebis kan krypa, gå och ska ”ha” allting 😊
        Koh Samui blir det denna gång. Jag är mest orolig över hur man skyddar den lilla mig mygg på kvällen. Att skydda från solen känns liksom lättare.

      • Sara skriver:

        Tack för ditt svar. Vi ska åka till Koh Samui två veckor. En resa som varit bestämd väldigt länge då sambon fyller jämnt. Jag har varit i Thailand fem eller sex ggr tidigare så känner mig rätt trygg där, men att resa med barn är nytt.
        Spontant så tänker jag att skydda från solen ska nog gå bra, men att jag är mer orolig för hur man ska skydda mot mygg och andra djur.

  2. Ja myggen alltså… vi är mest hemma kvällstid och då ligger hon och sover i myggnätet (ett vanligt myggnät inget besprutat eftersom hon älskar att slicka på det…) men är vi ute sätter vi på myggklistermärken som går att köpa på apoteket, tycker dock inte de funkar så bra men man ska ju inte myggspraya bebisar och förutom det kan man svepa in bebis i en tunn sjal eller sarong. Och försöka hålla sig borta från myggiga ställen. Om man inte sprutar myggspray på sig själv så känner man vart det är mycket mygg!

Kommentera

