det här med sol och bebisar

image

Solen har väl hittat till Sverige verkar det som och alla mammor verkar gå bananaz vad jag kan se på facebook. Det är UV-kläder, hattar, tält, solkrämer och solhattar och heltäckande kläder och JAG VEEET ATT JAG INTE SKA HA MIN UNGE I SOLEN MEN TÄNK OM EN SOLSTRÅLE TRÄFFAR HEN ÄNDÅ?! Och plötsligt känner jag mig så jäkla avslappnad…. och oansvarig.

Så himla svårt att veta hur man ska skydda di små liven men alltså är det sådär hysteriskt på riktigt i Sverige?

Vi har aldrig haft solkräm på Lunis och har ännu inte bestämt oss för hur vi ska göra med solkräm. Vissa säger att man kan ha på det från sex månader men jag vettefasen… vill inte kleta skit på min bebis. Hon har ju aldrig ens blivit tvättad med tvål.

Hon har en UV-outfit som hon har haft på sig några gånger när vi badat och det varit soligt. Annars hänger hon naken i skuggan under tak eller parasoll. En vanlig dag när vi ska nånstans har hon keps på sig för att skydda sin lille skalle. Inga heltäckande kläder för då skulle hon smälta bort utan vi kör på t-shirt och shorts eller nu när det är såhär ruskigt varmt blir det linne eller någon riktigt tunn dress.

Och än så länge har hon aldrig bränt sig men hon har däremot fått färg! Det syns när hon är naken att mage och rygg är ljusare än armar och ben men jag tänker att det är okej…? Dels så är hon ju halvthai och har lite tåligare hud än många helsvenska bleka bebisar men också tänker jag att det är okej för att hon skyddas från solen så gott det går utan att vi överdriver. Hur skulle livet bli om vi skulle hålla på sådär varenda eviga dag? Lite enklare att vara överbeskyddande i Sverige där solen lyser ca 20 dagar per år.

Jag tänker att vi håller oss borta från solen så långt det går och resten får vara okej.

Eller tänker jag fel?

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till det här med sol och bebisar

  1. Louise skriver:

    Tycker du tänker rätt! Tycker allt har gått till överdrift senare åren.. Men man vill ju själv inte vara oansvarig :p Solkräm kommer vi nog undvika utan istället använda heltäckande kläder om vi vet att vi kommer vara i solen utan skugga..

  2. Mattias skriver:

    Solkräm är inte lika farligt som hudcancer…så använd solkärm är mitt råd…

    • Fast solkräm orsakar hudcancer också… så det är ju pest eller kolera

      • Mattias skriver:

        http://www.svd.se/forskare-andra-felaktiga-rad-om-solkram/om/debatt
        Det finns inga vetenskapliga bevis för att solskyddskrämer orsakar hudcancer, fanns de ens en risk så borde dom troligen vara märkta med en text likt ciggarettpaketen. Dom genomgår rätt hårda tester.
        Däremot så ger det inget 100% skydd som visa tror. Sunt förnuft och undvik solen om du inte vill utsätta dig för risken

        Det finns dock gott med bevis för att sol orsakar cancer

      • Bra artikel! Så svårt att bestämma hur man ska göra med sitt lilla barn som man självklart vill det bästa med allt. Ska läsa på mer om solkräm och ta mig en funderare och sen nog köpa med oss nåt från Sverige för den skiten som finns här vågar jag inte använda.

  3. Lotta skriver:

    Tycker att du gör helt rätt så som du gör. Lite sunt bonnförnuft kommer man långt med😄
    Halkade in på din blogg av misstag men sedan dess följer jag dina inlägg. Du skriver på ett väldigt roligt o naturligt sätt om vardagliga saker i ett land långt borta. Lycka till i fortsättningen.

Kommentera

