vad jag gillar med thailand

image

Det här yrvädret och jag har varit och handlat på Tesco idag. Så skönt att det öppnat i Ao Nang så man kan handla lite när man vill och i aircon. Dock synd för det konkurrerar ju ut alla som säljer på marknaden. Fast det är ändå rätt knapert utbud på Tesco även fast det blivit bättre sen Macro också öppnade i Ao Nang.

Jag gillar att det är lättare att handla men jag gillar inte att Ao Nang håller på att förvandlas till Phuket. Så jäkla mycket faranger som bor här nu också, mest ryssar. Börjar likna Koh Samui. Blä.

Men för att för en gångs skull vara lite positiv ska jag säga er vad jag gillar med Thailand:

Vädret. Jag gillar faktiskt värmen, jag fungerar inte i kyla egentligen men det har varit för varmt och för jobbigt den senaste tiden med en bebis. Älskar även regnperioden, när man kan ligga hemma och mysa under en filt och kolla på film med käften full av 👇
Mat och dryck. Cha yen, cha manao, khao man gai, khao soy, gäng nua, yam, kanom, kanom jeen osv osv. Och all frukt. Mangosteen, longgong, bara vanlig vattenmelon och kokosnötter!!
Marknader. Jag älskar dem. Skit samma att det är typ samma skit på varenda marknad. Jag får inte nog. Man kan alltid hitta nåt man inte behöver att lägga pengar på.
Solnedgångar. De är fina i Sverige också men det är nåt speciellt när solen går ner och luften blir sval och härlig efter en varm dag.
Människorna. Thaiar är så mycket mer omtänksamma än svenskar generellt. Leenden. Oj vad man känner sig som en superstar när man traskar omkring med en halvthaibebi. Det tar år och dar att ta sig fram för alla ska gulla och hålla. Älskar det.
Åka moppe. Trodde man inte! Men alltså det är härligt, det känner jag nu när jag åker moppe ca en gång i månaden. Fasen vad skönt det är, man kan åka vart man vill, hur snabbt man vill och hur NÄRA man vill. I Thailand är du INTE konstig om du parkerar en cm från dörröppningen till dit du ska. Vem fasen vill gå i onödan??
Åka båt. Åka med Ri på båten. Mm love it. Lyssna på musik, sitta på taket på båten och gnaga på en ananas. Få VIP treatment eftersom varenda kotte känner Ri och jag är hans trophy wife hahah skoja. Nä men jag hoppas att efter en sommar i Sverige så kan jag och Luna följa med Ri ibland igen. Hon måste växa till sig.
Byn. Jag gillar på nåt sätt att vara hemma hos min svärmor. Det ÄR tråkigt men samtidigt härligt. Inga krav, man kan sitta och pilla sig i naveln en hel dag utan att känna sig lat. Man går runt till släktingar och äter kanom, plockar nån frukt i trädgården, blir utstirrad av gamlingarna och klappar en katt. För mig är det riktiga Thailand, noll turister så långt ögat kan nå.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

En kommentar till vad jag gillar med thailand

  1. Erika skriver:

    Åh så mysigt inlägg :)!!! / Erika

Kommentera

