tack migrationsverket

Jag är inne i en så himla dålig period. Jag obsessar över Ris uppehållstillståndansökan trots att jag lovat mig själv hundra gånger att bara skita i den och låta det ta sin tid men sen slänger jag ändå iväg ett mail och får till svar att vi hamnat på extra utredning och kommer få vänta minst två år. Jag fattar inte hur de jobbar. Vi ansökte för drygt elva månader sen och har inte ens blivit kallade till intervju.

Kan de som jobbar på migrationsverket försöka sätta sig in i hur det känns att se ogifta par utan barn som ansökt i maj få positiva beslut när vi inte ens fått möjlighet att komma på intervju och bevisa att vi är en riktig familj?

Det tror jag knappast att de kan för då hade de inte jobbat på det här sättet. Det är så orättvist och fel att jag på riktigt känner att jag inte vill ta min familj till ett sånt land som behandlar folk så olika men samtidigt är mitt alternativ att stanna i Thailand där jag inte längre trivs. Jag vill inte vara här. 

Jag vill vara i Sverige för där mår jag mycket bättre och kan ge min dotter så mycket mer. En glad mamma. Promenader i frisk luft. Bra mat. Ett rent hem. Lekplatser. Kompisar. Men det hon inte kan få i Sverige är sin pappa. Så därför är vi här. På obestämd tid. Och vi ser inte ljuset i tunneln. Det känns som att det inte finns något slut på denna eviga väntan.

Dessutom är det så sinnessjukt att man ska behöva bevisa för migrationsverket att man är en riktig familj. Att vi ska behöva gräva fram bilder, gamla kontrakt och annan skit för att de ska tro på att vi är på riktigt och låta oss bo tillsammans. Tänk om helsvenska familjer skulle behöva bevisa sånt också för att få leva ihop? Tänk om någon bestämde att i en etta får inte ett par bo, som minst ska man ha en tvåa för två personer och finns barn med i bilden ska ytterligare rum finnas för barnet. För det är de krav som ställs nu. Och på det ska anknytningspersonen i Sverige kunna bevisa att hen har en lön som kan försörja alla. Mm. Hur många kan ensamma försörja en familj på tre personer och samtidigt bo i en trea i Stockholm? Samtidigt som man tvingas lägga alla få små slantar man har på flygbiljetter, visum till Sverige och Thailand, försäkringar osv för att kunna vara tillsammans under den oändliga ansökningstiden. Räkna också in då att om du pendlar mellan två länder så glöms du kanske bort på jobb och ersätts av andra som är mer tillgängliga. Så står man där, en liten multikultifamilj där föräldrarna inte har några rättigheter alls i varandras länder, är hemlös, arbetslös och olycklig.

Mm tack som fan, migrationsverket. Tack för att ni gjort mitt första år som mamma till en gråtfest.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till tack migrationsverket

  1. Louise skriver:

    Men alltså vad arg jag blir! Det KAN ju inte vara lagligt att de tvingar en svensk mamma och ett svenskt BARN att i princip inte få bo hemma i Sverige. Eller alternativt tvingas vara utan sin pappa. Luna måste ju också ha rätt att tex gå till BVC och få vaccinationer osv… med sin mamma och pappa!

    Men.. jag läste precis på mig’s hemsida och där står de om de nya reglerna och det står ju ”Försörjningskravet gäller inte dig som har en familjemedlem som ansökte om uppehållstillstånd senast den 20 juli 2016 och om du:
    är medborgare i Sverige, i ett land inom EU/EES eller i Schweiz”

    Så borde ju inte alls gälla er?? Har dom sagt varför de håller på som de gör? Synd att MIG i princip är omöjliga att få tag på eller få vettiga svar ifrån.. Har ni någon hemma i Sverige som hjälper till med kontakten med Migrationsverket?

    Hoppas ni får några positiva besked snart iaf…

    • Nä alltså inte enligt FN’s barnkonvention men den är ju tyvärr inte lag i Sverige.
      Jag vet, som tur är gäller inte försörjningskravet oss men tycker ändå att det är helt stört! Hur många kan leva upp till dem? Typ endast de som inte levt tillsammans utomlands.
      De slingrar sig bara undan alla mina frågor, fick en bra kontakt i somras som mailade mig men det var en person som hade hand om vår inifrånansökan, nu har ansökan skickats vidare till Solna och nu har jag fått telefonnummer till en teamledare där för han ville inte svara mig på mail. Så ska se om jag får tag i honom, varje gång jag fått telefonnummer till en enskild person så är det upptaget de tre timmar per vecka som de har telefontid. Allt för att krångla till det.
      Det är så svårt för utomstående att hjälpa till och ringa för de förstår inte alla turer med vår ansökan, inte konstigt då inte ens migrationsverket själva förstår vad de sysslar med.

  2. boel olsson skriver:

    det är förjävligt att dom ska krångla till allt hoppas det löser sig snarast kram

  3. Connie skriver:

    Men va fan?! Det är ju verkligen inte okej!
    Jag förstår att MIG har en extremt stor arbetsbelastning (och borde få mycket mer resurser än de redan har!), men vadå ”extra utredning”?! Hur kan de rättfärdiga det? Vad är anledningen? Dessutom som Louise säger så ansökte ni ju innan de nya kraven, då ska ni väl inte behöva bevisa att du kan försörja familjen etc.? Hoppas verkligen att ni får positiva besked snart!

    • Jag vet inte de svarar ju bara så luddigt och vägrar utveckla så jag vet inte ens om det är sant. Får så många olika svar hela tiden, skickar jag ETT mail till dem får jag många gånger olika svar från olika personer. Tycker jag visar på vad oorganiserat det är där när ingen har koll på om jag fått svar och vad för svar de skickar.
      Nä vi omfattas som tur är inte av de kraven men det är ju bara ren tur för oss, tänker på alla andra som är i samma situation som oss som drabbas. Jag hade ju aldrig haft råd att betala för en trea i Stockholm som inte används i två år. Har även svårt att tro att jag ens skulle få tag i en lägenhet öht som uppfyller deras krav.

      • Connie skriver:

        Ja, helt sjukt. De nya reglerna slår så hårt mot de som redan har det så svårt. Sorgligt.
        Håller tummarna för er!!

  4. Emma skriver:

    Det låter ju jättemärkligt att ni fått vänta så länge på intervjun (Ris intervju på ambassaden antar jag?). Jag har två kompisar vars thaikillar vill komma till Sverige, de lämnade in ansökan i dec och jan, pojkvännerna fick sina intervjuer i juni och juli och den ena fick beviljat denna månaden. Då har de inga barn och har inte känt varandra så jättelänge. Vad innebär det att ni är under ”extra utredning”? Känns kanske som att det INTE behövs om man har barn… Försök att få tag i ett nummer till en handledare som nyss har hjälpt någon annan t ex från FB-gruppen ”Vi som väntar på en partner från Thailand”. Hittar man rätt handledare så kan det hjälpa.
    Hoppas det löser sig!

    • Ja precis Ris intervju. Ja jag ser och hör också om folk varje vecka typ som ansökt efter oss (väldigt många från Thailand) som varken har barn eller etablerade förhållanden som beviljas uppehållstillstånd. Känns så himla orättvist mot oss.
      Problemet med dessa handläggare och teamledare är att jag får deras nummer men så är de på månadslånga semestrar, är sjukskrivna eller så blir de totalt nerringda så jag kommer inte fram när jag ringer.
      Jag vet inte vad mer jag kan göra??

Kommentera

