ett läskigt inlägg att skriva

Det är väl ingen som missat att Thailands mest älskade och respekterade person, världens längst sittande monark, Kung Bhumibol Adulyadej gått bort. Dagen som så många fruktat har kommit, många har varit så rädda för vad som skulle ske den dagen kungen inte skulle orka leva längre men nu när den är här känns det förvånansvärt lugnt. Kanske för att jag är i djungeln utan kontakt med omvärlden men folk verkar inte så oroliga, kanske kommer oron först när tiden drar ihop sig och det blir dags för kronprinsen att ta över tronen. Vi får bara hoppas att han gör ett bra jobb och att ingen får för sig att avsätta honom.

Självklart är folk ledsna och det är stilla, barnprogrammen har börjat på teve igen men allt är svartvitt. Mycket svartklädda. Extremt mycket postande på facebook och inlägg som delas hit och dit om vad man får och inte får och ska göra. Det här med alkohol och uteliv och sånt rör mig inte i ryggen, jag vet inte ens hur många mil bort närmsta bar ligger och det är fint så länge de håller stängt men jag har hört rykten om att Loi Kratong ska ställas in vilket skulle vara tråkigt. Men jag tycker ändå att det verkar som att det mesta rullar på än så länge. Får se vad som händer med tiden.

Alla hoppas väl på att det kommer lösa sig på ett bra sätt och det borde man väl tycka att det ska göra. Kungen, så otroligt älskad av alla, har byggt upp det här landet till det bättre och nu ska hans son ta över. Samma familj. Samma blod. Saker och ting kanske ändras men det behöver inte bli till det sämre!

Jag hoppas verkligen inte att jag trampar någon på tårna när jag skriver detta, det är alltid känsligt att uttala sig om den thailändska kungafamiljen men jag hoppas att det framgår tydligt av mitt inlägg att jag respekterar hela kungafamiljen och tycker att det var hemskt tråkigt att Kungen gick bort.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

Kommentera

