barn som bits

Vissa barn bits och det gör ont, jag vet! Inte för att min unge bits, jo hon biter lite i mitt finger ibland på skoj och det är nog för att jag brukar skojbita henne i fingrar och tår när hon stoppar dem i min mun. Och såklart i kinderna när hon är för go’. Och i sidan när vi kittlas och brottas. Ok jag är en bitare men det är inte mitt barn.

Däremot har jag jobbat som nanny till två bitare, jäklar vad de kunde huggas! Oftast när de var glada att man bar upp dem så högg de tag i axeln på en och det gjorde såklart ont. Men det var väldigt tydligt att de inte gjorde detta för att jävlas. Deras föräldrar var av en helt annan skola än mig och förespråkade att säga till på skarpen och även smisk. (Mår lika illa av det idag som dagen då de hånade mig när jag sa att det är olagligt att slå sina barn och deras svar var ”men vem får veta? Vilket barn skvallrar på sina föräldrar? Och vem tror på ett litet barn?) Hur som helst en dag bet det ena barnet sin pappa i axeln varpå pappan vrålade till och HÖGG TILLBAKA! Barnet blev såklart livrädd och jätteledsen och jag blev så chockad att jag bara satt där på golvet helt still utan att säga något, vilket jag såklart ångrar och har tänkt på tusen gånger sen dess.

För mig är detta helt jävla sjukt och jag skulle hoppa på och slå ner (och anmäla) den vuxne som eventuellt rörde mitt barn och jag var fram till idag övertygad om att nästan alla tänkte lika. Tills jag började läsa i en föräldragrupp på facebook och såg en tråd med frågeställningen ”hur ska jag få mitt barn att sluta bitas?”

Ja hellre har jag då en ungjävel än att behöva bita och nypa henne. Vad är ens ett väluppfostrat barn?? Barn är inga vilddjur som ska uppfostras. De är små men värdefulla människor som vi vuxna ska vägleda och lära dem hur man blir en bra och vettig människa. En människa som inte brukar våld.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand. Bokmärk permalänken.

Kommentera

