sömn

Lillfis har börjat sova ute och hon sover så bra på dagarna nu men det gör att hon knappt sover på natten. Så nu måste jag nog börja väcka henne så hon inte sover 3-4 timmar per dag men tänker också att hon kanske behöver det?? Annars skulle väl inte lillkroppen ta den långa napen??

Men hon har senaste tiden antingen somnat jättesent (22-00) eller somnat tidigt och sen vaknat och varit vaken flera timmar på natten. Sen blir hon ledsen och jag klarar inte gråten. Dels för att jag inte är van vid att hon är så ledsen och otröstlig och dels för att jag är ensam med henne och Ri är inte här och kan hjälpa till.

Jag har ju funderat ett tag på att sluta nattamma för att jag inte längre orkar vara den enda som kan ta i henne från läggdags till klockan sex på morgonen. Det skulle vara så skönt om Ri kunde natta nån gång och sen när jag börjat plugga om han kunde söva om henne på natten så jag fick sova. Och även om jag inte pluggar eller jobbar. Jag vill få vara den som får sova nån gång. Men det är svårt att vänja henne vid Ri nattetid när han befinner sig på andra sidan jorden. Dock verkar Luna nu själv bestämt sig för att dra ner på nattamningen själv och därför har hon nu gråtit i flera timmar och jag har sjungit, vaggat, klappat, killat, kramat och vyssjat henne och hon har vaknat och somnat men inte bett om tutte så då ger jag inte henne tutte.

Kul att väckarklockan ringer om 30 minuter, vi som skulle börja vakna lite tidigare på morgonen för att få in lite bättre rutiner och hinna få i oss mat innan vi ska iväg och bada klockan elva! Heh. Får se hur dagen blir… Det blir nog skoj om Luna inte är för övertrött. Eller jag.

Det här inlägget postades i Mitt liv i thailand, sverige. Bokmärk permalänken.

Kommentera

